pic header

pic header

Thursday, February 20, 2014

Setiap Perbuatan Ada Balasan


Maksud Karma ialah pembalasan atas perbuatan yang dilakukan oleh seseorang sama ada ianya perbuatan baik atau buruk. Ianya adalah perbuatan yang dibalas kembali menurut hukum alam atas apa yang telah dilakukan olehnya. Jika ianya perbuatan baik, maka baiklah balasannya dan jika sebaliknya , maka buruklah pembalasan yang akan diterima oleh seseorang itu. 

Hidup ini umpama roda. Sentiasa berputar di setiap waktu tanpa berhenti. Kadang-kadang kita di atas dan kadang-kadang kita di bawah. Setiap apa yang kita lakukan pada orang lain, sama ada perbuatan baik atau jahat, pasti ada balasannya. Buat baik, dibalas baik. Buat jahat, dibalas jahat.

Kita ni manusia biasa. Setiap orang tak sempurna. Sebaik-baik manusia pasti akan melakukan kesilapan sama ada kecil atau besar. Apabila kita melakukan kesilapan, jangan takut untuk meminta maaf. Kalau kita minta maaf cara baik, InsyaAllah orang itu akan maafkan dengan seikhlas hati.

Pandangan Islam amat jelas melalui Firman Allah swt dalam Surah Az-Zalzalah ayat 99:7-8 maksudnya: 

Barang siapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah pun, niscaya dia akan melihat (balasan) nya. Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah pun, niscaya dia akan melihat (balasan) nya pula.


1 comment: