pic header

pic header

Sunday, April 13, 2014

Redhakan Hati Untuk Memaafkan


Kadang-kadang bila marah dan dendam itu ada dalam hati, susah untuk memaafkan orang yang telah menyakiti kita. Bila hari-hari kena maki perkataan yang sangat biadab seperti S*** dan F***. Setiap hari terpaksa mengadap muka musuh-musuh. Berbuat baik atas urusan kerja, tapi belakang masih perli-perli dan kutuk-kutuk.

Apabila masalah kerja dijadikan masalah peribadi, inilah yang terjadi pada orang-orang yang tidak boleh menerima teguran. Marah itu kian membara.

Apabila orang yang kita benci di timpa musibah seperti kemalangan yang teruk. Peluang untuk hidup 50%-50% antara hidup dan mati. Hati ini tertanya-tanya, haruskah hati ini  memberi kemaafan kepada mereka?

Ya.. hati ini mesti memberikan kemaafan walaupun sakit yang terasa ni amat perit, sakit dan benci. Hanya mampu mendoakan agar mereka selamat , cepat sembuh dan di lindungi Allah S.W.T. Setiap manusia membuat kesilapan dalam hidup. Redhakan hati untuk memberi maaf.



# Memaafkan kesalahan orang lain adalah perlakuan yang sangat mulia. Ia mampu membersihkan hati kita daripada titik-titik hitam. Selain itu ia mendidik kita supaya menjadi insan yang bersabar dan mampu menerima kekurangan orang lain. Ini menjadi tugas dan keutamaan bagi kita. (peringatan untuk diri sendiri).


No comments:

Post a Comment