pic header

pic header

Tuesday, July 26, 2016

Kalau Bercerai Macam Mana?


Sering kali kita mendengar segelintir pasangan menggunakan ayat atau berkata “Kalau bercerai nanti macam mana?”

Pernah tak kita terfikir kena perlu ada ayat itu? Kenapa mesti fikiran tentang penceraian sedang kita masih mendirikan rumahtangga. Apakah kita terlalu takut atau fikiran terlalu negative dengan semua hal yang berkaitan dengan perkahwinan dan rumahtangga? Hendak melakukan apa-apa mesti akan ada ayat "kalau bercerai macam mana?".

Contoh : Nak beli TV pun "kalau bercerai".  Nak beli perabot pun "kalau bercerai".  Nak beli rumah pun "kalau bercerai macam mana".

Kenapa perlukan pernikahan sekiranya terlalu banyak alasan “Kalau Bercerai”. Setiap percakapan itu ibarat mendoakan agar penceraiaan itu terjadi. Adakah sepanjang kita mendirikan rumahtangga, penceraian yang kita inginkan sebenarnya. Dimana letaknya nilai kebahagiaan, kasih sayang dan cinta terhadap keluarga sekiranya isu penceraian yang menjadi mindset pertama dalam diri dan fikiran kita.

Perkahwinan itu perkongsian hidup. Baik dan buruk. Susah dan senang bersama. Bukan perasingan. Renungkan semula kenapa kita bernikah? Apa tujuan kita bernikah dengan pasangan kita. Adakah hanya sekadar mengejar title Husband and Wife. Married not Single (I’m not single).

Seandaian penceraian itu terjadi ianya takdir Allah.

Kenapa Tak Boleh Sebut Perkataan KALAU?
Penggunaan perkataan KALAU ada yang dibolehkan dan ada yang dilarang. KALAU yang dilarang ialah apabila berlaku sesuatu yang buruk atau seseorang itu ditimpa nasib malang, lalu dia pun berkata: “Kalau aku tak buat perkara tu tadi, mesti takkan jadi macam ni..” atau kata-kata yang seumpamanya.

Penggunaan KALAU seperti itu adalah amalan syaitan sebagaimana dalam hadis sahih muslim yang menyebut, Nabi bersabda:

Jangan kamu berkata:
“Kalau aku buat begini, akan jadi begini“. Tetapi katakanlah: “Ini takdir Allah, apa yang Dia kehendaki akan berlaku“. Sesungguhnya ‘kalau’ membuka pintu syaitan.

Dengan menyebut KALAU, JIKA, SEKIRANYA, SEANDAINYA atau perkataan yang seumpama dengannya dikatakan akan membuka pintu amalan syaitan. Ini kerana:

  1. Ia membuka pintu kesedihan, penyesalan, dan mungkin kebencian yang payah untuk dihilangkan.
  2. Ia memberi gambaran yang kita mempertikaikan takdir dan tidak redha dengan apa yang telah ditetapkan oleh Allah SWT.
  3. Ia merupakan satu adab yang buruk terhadap Allah SWT yang mentakdirkan setiap sesuatu yang berlaku.

No comments:

Post a Comment